Privacy en data: Wat u niet wilt dat u geschiedt ….

In het televisie programma Zembla stond recentelijk (de waarde van) data centraal 1), waarin de focus lag op medische gegevens die mensen, vaak onbewust, afstaan door middel van apps op hun smartphone en de wearables die zij dragen tijdens de dag en/of het sporten, maar ook via (de opslag van) zoekopdrachten op het Internet. Vervolgens toonde het programma dat op basis van combinaties van die data commerciële partijen, zogenaamde databrokers, profielen van individuele personen opstellen en online te koop aanbieden. Databrokers zijn bedrijven die zich specialiseren in het online verzamelen, bewerken, analyseren en verkopen van data over u, uw leveranciers en uw klanten. Waarom is dit voor een MKB bedrijf relevant?

Om verschillende redenen. De eerste reden gaat over u, uw bedrijf en vertrouwelijke informatie omtrent uw bedrijf. Zoals u ongetwijfeld is opgevallen, zijn veel diensten op het Internet gratis. De zoekmachine die u gebruikt, sociale media, sommige opslagdiensten, de data transfer service, u betaalt er vaak niets voor. Dat komt omdat het business model van deze bedrijven u en mij tot het product hebben gemaakt. Uw data is geld waard voor adverteerders, verzekeraars, politieke partijen, concurrenten, etc. Dat betekent dat u voor uw bedrijf telkens een afweging moet maken voor welke service u betaalt en welke u gratis af wilt nemen.

Dat vergt een serieuze afweging, liefst vooraf. Welke informatie bent u bereid om, om een voorbeeld te geven, in Dropbox te zetten, omdat uw medewerkers daar zo handig een nieuwe campagne samen kunnen voorbereiden? Uw nieuwe productlijn, actie, ontwerp, etc., staat daarmee in de cloud. U weet niet in welk land uw data zich bevindt, weet niet hoe veilig het bedrijf is, noch kent u de regelgeving, noch de mores ten aanzien van bedrijfsspionage aldaar. Dit zijn afwegingen waar u als DGA controle over wilt hebben of zou moeten hebben. Zij raken namelijk direct aan uw bedrijfsvoering en -continuïteit.

Een geheel andere reden is de volgende. U heeft ook een zekere verantwoordelijkheid naar uw klanten toe, net zoals u bepaalde eisen zal en kan stellen aan uw toeleveranciers. Stel u laat een app bouwen.

Onder de titel ‘Dit gebeurt er allemaal onder de motorkap van je smartphone’ beschrijft journalist Dimitri Tokmetzis zijn bevindingen nadat hij de nieuwe app van De Bijenkorf downloadt 2). Via een programma op zijn laptop kon Tokmetzis monitoren wie toegang kregen tot zijn smartphone. Heeft u ook maar een idee wie er via de app niet alleen toegang krijgen tot data die via de app wordt gedeeld, maar tot de volledige data die op een smartphone staan? Letterlijk tientallen databrokers, die iedere paar seconden Tokmetzis’ smartphone monitorden, dus ook die van u(w medewerkers) en uw klanten. Naar verluidt hadden noch De Bijenkorf, noch de bouwer van de app dit inzicht. De bouwer gebruikte componenten die gratis op het Internet beschikbaar zijn om appbouwers bij te staan. Gratis ter beschikking gesteld? Door wie dan? Wie is dan ook al weer het product? De gebruiker.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld, aldus het eerder genoemde Zembla, voor dat handige balkje dat u op veel websites aantreft, misschien ook op uw website, dat de klikker automatisch doorgeleid naar Twitter, LinkedIn en andere sociale media. Zembla toont aan dat er meer gebeurt. Zonder dat hij zich dat realiseert komen opnieuw databrookers in beeld. Ook in dit balkje, dat een websitebouwer handig en gratis kan downloaden van het Internet, zit een automatische link naar databrokers verborgen, die bij gebruik direct data gaan tot zich nemen, data van uw klanten, data van uw bedrijf en zetten dit te koop op online veilingen voor eenieder die geïnteresseerd is.

Is dit erg? Misschien wel, misschien niet. Maar voordat u gebruik maakt van dergelijke services van uw toeleveranciers of aanbiedt aan uw klanten, wilt u daar misschien even over nadenken. Voorkom onwenselijk klikken door klanten, uw medewerkers en uzelf. Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook uw klanten niet.

1) Zembla: Data het nieuwe goed 2, kunt u hier kijken: http://www.npo.nl/zembla/09-12-2015/VARA_101375749

2) https://decorrespondent.nl/1034/Dit-gebeurt-er-allemaal-onder-de-motorkap-van-je-smartphone/50352698-785491ea

Uitgelicht
Recent
Archief
Zoek op Tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Basic Square

© 2016 MKB Cyber Advies Nederland

  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon