Wie is eigenlijk de eigenaar van uw devices?
In het NRC Handelsblad van dinsdag 23 februari schrijft Marc Hijink over een Philips home entertainment-systeem en blu-ray-speler. Zoals bij alle moderne devices biedt de eigenaar hier ook software updates aan. Echter, Philips heeft deze productlijnen verkocht, in dit geval aan het bedrijf Gibson. De update die Gibson vervolgens aanbood, bleek aan downgrade en leidde tot het verlies van allerlei functionaliteiten en apps. Daar heeft Gibson namelijk de rechten niet voor. Dat is een zeer negatieve verrassing voor de koper. Wat heeft hij nu eigenlijk gekocht en is dat wel van hem? Een actuele vraag.
Dit roept voor de gemiddelde ondernemer een aantal vragen op. U koopt een product en verwacht daar de eigenaar van te zijn. Dat blijkt uit het bovenstaande maar zeer ten dele het geval te kunnen zijn. Van de ene dag op de andere kan een aantal functionaliteiten die met dat product geleverd worden, komen te vervallen, veranderen of verdwijnen in een update. Een functionaliteit waar uw bedrijfsvoering wellicht mede afhankelijk van is geworden. Een belangrijk veiligheidsadvies luidt: altijd direct updaten om zwakheden te voorkomen. Dat botst met het bovenstaande. Er is bovendien sprake van een onderliggend probleem: uw leverancier heeft rechtstreeks toegang tot een device dat u van hem heeft gekocht. In dat geval is de relatie nog een-op-een. Bij andere apparaten, zoals de tv, smartphone, tablet, maar ook een koelkast, airconditioner of koffie apparaat, heeft u soms geen enkele relatie met de producent, die toch toegang heeft tot (delen van) uw bedrijfsnetwerk. De laatste vraag hier is: hoe veilig is die toegang tot en voor uw bedrijfsvoering? Deze en vergelijkbare vragen kunnen de adviseurs van MKB CAN samen met u beantwoorden. Neem contact op voor een oriënterend gesprek.